ARJEN AJANKÄYTTÖÄ

Oletko koskaan ollut siinä pisteessä, että tarvitsisit työ- tai koulupäiviisi lisää tunteja? Arjen perustehtäviimme kuuluu koulussa tai töissä, tai jopa molemmissa käynti, ruuanlaitto, kotityöt, tekemättömät tehtävät, urheilu ja ehkä jopa lapset. Kaikki tämä on vain jollain tavalla mahduttava omaan arkipäivään, mutta tuolloin unohtuu myös kiireettömyys ja oma aika. Mitenkä siis saada kaikki tämä tehtyä niin, ettei maanantain ajatteleminen jo tunnu uuvuttavalta? Tässä sinulle 20 vinkkiä arjen ajankäyttöön.



1. Vähemmän tavaraa, vähemmän huollettavaa. Tämä voi olla yksi suurimmista perusteita minimalismille. Se, että omistaa vain tavaroita, joita käyttää päivittäin, on kodin siistinäpidon kannalta suuri askel. Tasot ja tuolit keräävät paljon romua ympäri kotoa. Jos tavaraa on vähän, ei ole iso homma laittaa näitä tavaroita paikoilleen. Kun vähennät kotoa tavaraasi vain niihin, joita oikesti tarvitset, huomaat jokaiselle löytyvän paikan. Ja tällöin tavara on helpompi myös palauttaa "kotiinsa".

2. Siivoa heti jälkesi. Tämä koskee kaikkia samassa taloudessa asuvia. Suosittelen omat lapsesikin opettamaan tähän. Kun siivoaa omat jälkensä heti käytön jälkeen, myöhemmäksi ei kerry jäätävää siivousurakkaa. Tulet huomaamaan sen, että kun tavarat löytävät heti käytön jälkeen oman paikkansa, koti pysyy aina siistinä. Päälle vain imurointi ja tiskien tiskaus. Kenelläkään ei tällöin ole sanomista, etteikö ole ollut AIKAA siivota kotia. Pidä koti aina siistinä. Tällöin siivottomuus ei häiritse muita tehtäviäsi.


3. Tee heti, minkä voit tehdä alle 5 minuutissa. Monesti kaikki tekemään ryhtyminen riippuu viitsimisestä. Astianpesukone pitäisi tyhjentää, mutta jätän sen myöhemmäksi. Ei. Olen huomannut, että astianpesukoneen tyhjentämiseen JA täyttämiseen menee yhteensä 3 minuuttia. Se ei ole paljoa minun elämästä. Arkeen kuuluu kotitöiden lisäksi monia pieniä tehtäviä, jotka tulisi hoitaa mitä pikimmiten alta pois. Lajittele nämä enemmän aikaa vieviin ja nopeasti tehtäviin. 

4. Käytä odottava aika hyväksi. "Odottavan aika on pitkä". Ja tämä aika kannattaa käyttää mahdollisimman tehokkaasti hyväksi, jos haluaa saada tehtävälistaansa pienennettyä. Pyykkikoneen myllätessä on hyvää aikaa imuroida koti (tai kirjoittaa blogia) tai tehdä jokin muu asia pois. Paras tapa aloittaa työt on tehdä pois alta ne ikävimmät. Sitten loppu tuntuukin helpommalta.

5. Kolme tehtävää to do-listalta. Itselläni on aina menossa jokin projekti, pieni tai iso. Tämän vuoksi olen tehnyt tavoitteekseni saada päivässä to do-listaltani kolme tehtävää tehtyä. Aina voi tehdä enemmänkin, mutta on helpompi ryhtyä toimeen, jos tavoitteet eivät ole liian suuret. Parempi mieli tulee siitä, jos olet hoitanut yhden ylimääräisen tehtävän toisin kuin olet jättänyt koko listan sikseen.


6. Aseta aika. Jos kotisi on joskus siivouksen tarpeessa tai sinulle on tehtävälläsi deadline, laita työllesi aikaraja. Tässä ajassa sinun tulee saada tehtävä tehdyksi. Itse olen kokeillut sitä, että asetan aikalimitikseni 20 minuuttia ja järjestelen kodin tavarat paikoilleen tämän ajan kuluessa. Näin ei tule haaveiltua ja saa oikeasti jotain aikaiseksi. 


7. Valmistele huominen. Kaikki mitä tulee huomenna muistaa ja tehdä on hyvä kirjoittaa ylös ennen nukkumaan menoa. Näin ei tarvitse menettää yöuniansa miettimällä ja muistamalla asioita. Ja huomisen päivän tehtävät tulevat mitä suuremmalla todennäköisyydellä tehtyä. Samoin huomiseen voi valmistautua esimerkiksi pakkaamalla laukun valmiiksi ja asettamalla vaatteet näkyville.


8. Suunnittele viikkosi. Tällä en tarkoita, että stressiä hallitaan jokapäiväisellä minuuttiaikataululla. Tarkoitan sitä, että päivien suunnittelussa tulee olla realistinen ja hoitaa asiat jaksamisen mukaan. Esimerkiksi joku päivä saattaa olla pidempi työvuoro kuin toisena päivänä. Viikkosuunnitelmaan on hyvä nimittäin merkitä myös ne päivät, joille ei ole tehtäviä. Itseään ei pidä uuvuttaa liikaa ja hauskanpidollekin tulee tehdä tilaa.

9. Pilko tehtävät. Jos sinulla on yksi isompi alainen tehtävä, joka pitäisi hoitaa, pilko se pienempiin osiin. Älä kirjoita tehtävälistaasi "rakenna vene" vaan aloita pienestä: suunnittele mitat, valitse väri jne. Ota ensin selville tehtävän deadline ja pilko sitten tehtävä pieniin osiin. Näin pääset vauhtiin työssäsi eikä aloitus tunnu niin raskauttavalta.

10. Produktiivinen aikasi. Mihin kellonaikaan olet kaikkein aikaansaavin? Oma produktiivinen aikani on 8.00-15.00. Tuona aikana saan eniten aikaiseksi, mikä on esimerkiksi blogin kirjoittamisessa sekä koulutöissä parasta aikaa. Tuona aikana käytä energiasi mahdollisimman hyvin tehtäviisi, jos vain on mahdollista.

11. Ruoka- ja kauppalistasuunnitelmat. Olen törmännyt monesti siihen ongelmaan, että huomiselle työpäivälle ei ole ruokaa eikä kaapissa ole mitään mistä sitä taikoa. Tähän on hyvänä konstina suunnitella viikon ruuat. Näin on kaupassa käyntikin helpompaa. Viikon menun suunnittelussa on helppo myös huomata monelleko päivälle yhden menun saa tehtyä ja mitä ainesosia mihinkin tarvitsee. Kiireisinä viikkoina kannattaa varautua kerralla isoihin ruoka-annoksiin, jotta joka päivä ei tarvitse kokata tai tapella siitä, mitä syödään. Näin on silti töissäkin aina omat eväät mukana.


12. Sovellukset. Digitaaliset muistilistat ja kalenterit ovat loistava keksintö menevälle ihmiselle. Muistilistasi ja kalenterisi kulkee aina sinne, missä sinä menetkin. Kännykkä kulkee aina mukana, eikä minun tarvitse miettiä laukkuni suuruutta, mahtuuko kalenterini sekä muistiinpanovälineeni mukaan. Kaiken lisäksi ihminen on erehtyväinen ja monesti on tullut unohdettua jompi kumpi kotiin. Nykyään käytän puhelimeni kalenteria, johon kirjoitan työtuntini ja muut muistettavat menoni. Muistikirjasovellukseeni kirjoitan taas mieleen juolahtavat asiat, to do-listat, kauppalistat ym. 

13. Pidä muistivihkoa mukana. Jos olet muistivihkoihmisiä kuten minä, pidä muistivihkoasi aina mukana. Pitkin päivää mieleen saattaa juolahtaa pieniäkin ideoita, muistettavia, tehtävi ynnä muita ja ne on hyvä kirjoittaa saman tien ylös. Yhden muistivihkon omistaminen helpottaa myös siinä, ettei tarvitse muistella, minne kirjoittikaan asian ylös. Näin myös välttyy turhilta post-it-lapuilta ja unohduksilta. Jos joskus tulee kirjoitettua jotain ylös muuhun kuin vihkoon, tiedon voi kopioida vihkoon myöhemmin.


14. Laita kännykän ilmoitukset pois päältä. Jos kännykkäsi piippaa joka kerta, kun ystäväsi kommentoi kommenttiasi Facebookissa tai sinua on alkanut seuraamaan uusi tyyppi Instagramissa, saatat helposti jumittua ilmoituksen nähtyäsi somen ihmeelliseen maailmaan. Jos näin käy kesken tehtäväsi, keskittymisesi herpaantuu varmasti. Itse pidän töitä tehdessäni kännykän poissa käden ulottuvilta ja reagoin vain viesteihin ja soittoihin. Jos sinulla on meneilläsi deadline, pidä kännykkä joko kiinni tai lentotilassa. Tällöin sinua ei häiritä, kun olet uppoutunut tärkeään tehtävääsi. Pidän kännykässäni hälytyksiä vain, jos ne ovat ajankohtaisia ja tärkeitä muistaa. 

15. Dokumentit ja paperit. Palkkatodistukset, laskut, posti jne. on hyvä hoitaa heti alta pois. Kaikkia papereita, jotka minun tarvitsee säilyttää, säilytän skannerini päällä, josta skannaan ne lähipäivinä kovalevylleni ja heitän sitten paperin kierrätykseen. En siis tuhlaa aikaani papereihin, vaan hoidan ne pikimmiten pois näkyvistä. Sama pätee laskuissa ja muissa hoidettavissa papereissa. Paperin kerääntyminen on nimittäin pahin ajanhaaskaus. Laskutkin kannattaa muuttaa automaattiseksi, jottei niihin tarvitse laittaa enempää arvokasta aikaa. Jos pidät tärkeät tietosi ja paperisi järjestyksessä koko ajan, järjestelyurakalta välttyy. Paperien tarkemmasta järjestelystä voit lukea täältä!



16. Hoida sähköpostisi heti. Itse olen lakannut seuraamasta yritysten sähköposteja "unsubscribe"-taktiikalla, joten sähköpostiini tulee vain postia, joilla on merkitystä. Tämä pitää mielenkin puhtaampana. Kun saan sähköpostin, säilytän sen vain sen aikaa, kunnes olen niin sanotusti hoitanut sen. Sähköpostin saapuneet-kansio pysyy tällöin kuin tehtävälistana. Tavoitteenahan siis on pitää saapuneet-kansio tyhjänä, eikö vain? 

17. Tietokoneen työpöytä. Tietokoneen työpöytä on vähän sama asia kuin oma koti. Jos se on siivoton, on hankala keskittyä muihin tehtäviin. Pidä siis työpöytäsi (myös konkreettinen) puhtaana. Pidä työpöydällä vain niitä tehtäviä, jotka ovat ajankohtaisia tai kesken. Valmiit teokset joko poistan tai laitan kovalevylleni talteen. 

18. Älä stressaa. Yleensä stressi vie pois produktiivista aikaamme. Kun stressaamme tehtäviemme määriä ja ajan puutetta, kulutamme energiaa ja aikaamme jo tähän. Asia kerrallaan. Päivä kerrallaan. Mikään ei valmistu murehtimisella. Eikä maailma tule kaatumaan aikataulusi vuoksi. Kun asiat hoitaa samantien pois alta eikä jätä niitä seuraavaan päivään, stressille ei ole aihetta, koska jokaisestä tehtävästä suoriudutaan tärkeysjärjestyksessä.


19. Älä tähtää 24/7 aikaasaamiseen. Tämä on tärkeää. Vaikka haluaisit saavuttaa paljon päivässä, jokaiselle päivälle pitää myös suoda hengähdystauko. Kokeile tätä esimerkiksi ruokatauollasi; älä tee muuta kuin syö. Jätä kännykkä pois ja keskity vain olennaiseen. Pieni meditaatiotaukokin keskellä päivää auttaa sinua jaksamaan oikeissa tehtävissäsi. Älä ylikuormita aivojasi olemalla koko ajan aktiivinen. Nuku hyvin ja palkitse myös itsesi tehtäväsi valmistumisen jälkeen. 

20. Sano EI. Ei kaikkeen. Tarkoitan, että aina ei tarvitse sanoa ei, mutta se on hyvä taito. Sinä et voi revetä jokaiseen suuntaan. Joskus tulee perhe tai työ ensin. Saat oman stressitasosi hallintaan, jos onnistut joskus samonaan esimerkiksi ystävien tapaamiselle ei. Se ei ole ollenkaan väärin, ystäväsi ymmärtävät. Tällöin myös aikasi ystävien kanssa on arvokasta, kun taas pystytte näkemään paremmalla ajalla.


Kommentit

Suositut tekstit